top of page

Od czego zacząć przygodę z EFT, czyli co nieco o budowaniu rundek.


Techniki Emocjonalnej Wolności mają wiele odsłon - od wielokrotnego powtarzania prostego komunikatu, po złożone procedury z użyciem wizualizacji i zaawansowanych technik pracy z podświadomością. Jedną z najprostszych form, o wysokiej skuteczności działania, jest budowanie rundek i ich powtarzanie, przy jednoczesnym opukiwaniu konkretnych punktów na twarzy, tułowiu, czy dłoniach.



Jak to wygląda w praktyce ?




W literaturze, czy internecie natkniesz się na wiele szablonów rundek EFT. Będą się one różniły w zależności od problemu oraz efektu, jaki chce się uzyskać. Poniżej przedstawię opis formułowania rundki klasycznej poszerzonej, której formuła jest jedną z moich ulubionych.

 

Zanim zaczniesz serię rundek, zastanów się czemu chcesz je poświęcić. Skup się na 1 zagadnieniu. Może to być samopoczucie, relacja z kimś, relacja z pieniędzmi, pragnienie wyrobienia nowych nawyków, uwolnienie trudnej emocji, postrzeganie własnej osoby, lęki, poczucie utknięcia w czymś trudnym, akceptacja tego co jest itd… Gdy już wiesz nad czym chcesz pracować, weź kilka spokojnych oddechów, zamknij oczy i zauważ swoje myśli, emocje i reakcje w ciele – odnotuj je, bez oceny. Zdecyduj, jaka emocja jest u Ciebie najsilniejsza, gdy myślisz o swoim problemie. Możesz wyskalować poziom jej odczuwania, np. od 0 (brak) do 10 (maksymalne natężenie).

Następnie przejdź do opukiwania, przy jednoczesnym formułowaniu komunikatów. Zaczynamy od punktu "karate", który obejmuje zewnętrzne krawędzie dłoni, od nasady małego palca, po nadgarstek. Nie ma znaczenia, którą stronę ciała się opukuje – można ją zmieniać w trakcie.

Punkt karate opukujemy w trakcie wypowiadania tzw. „ustawień”.




Ustawienia, to zdania twierdzące, wyrażające miłość i akceptację do siebie, pomimo trudności, z jakimi się zmagamy. W treści ustawienia zawieramy również emocję, jaka nam towarzyszy lub towarzyszyła przy zdarzeniu (fakt), które łączymy z problemem.  Ustawienia wypowiadamy trzykrotnie. Może to być to samo zdanie, lub 3 różne, np.:

„Pomimo tego, że stale czuję lęk, że zabraknie mi pieniędzy, całkowicie i głęboko kocham i akceptuję siebie.”

„Mimo tego, że mam nadwagę i wstydzę się własnego ciała, kocham i akceptuję siebie (lub otwieram się na akceptację siebie).”

„Pomimo tego, że w dzieciństwie bałam się reagować na krytykę mojej mamy, akceptuję siebie całkowicie i głęboko.”

 

Ważne aby pamiętać, że zajmujemy się jedną rzeczą w jednym czasie,  a więc ustawienia mają dotyczyć jednego wątku.

 

Następnie przechodzimy do rundek. W omawianej formule występują 3 rundki: negatywna, przejściowa i pozytywna. W każdej formułujemy 8 twierdzeń – po 1 twierdzeniu na każdy opukiwany punkt. Punkty opukujemy w następującej kolejności:

1.       Brew – początek łuku – przy nasadzie nosa

2.       Bok oka – przy zewnętrznym kąciku

3.       Dół oka – miejsce, gdzie można wyczuć kość oczodołu pod okiem (jeśli nosisz okulary – pod oprawkami)

4.       Pod nosem – w przestrzeni między nosem a ustami

5.       Broda – w poziomej bruździe (między ustami a czubkiem brody)

6.       Obojczyk – po wewnętrznej stronie

7.       Pod pachą (około 10 cm od dołu pachowego w dół – dla pań – mniej więcej tam, gdzie znajduje się bok biustonosza)

8.       Czubek głowy



Punkty opukujemy opuszkami palców – zwykle wskazującym i środkowym. Na większych powierzchniach (pod pachą, czy czubek głowy) można opukiwać wszystkimi palcami, choć zwykle kciuk nie jest tu używany. Opukuj intuicyjnie – tak jak Ci wygodnie. Niektórzy lubią intensywniejsze uderzenia, niektórzy delikatnie tylko muskają. Można również delikatnie uciskać punkt lub tylko go dotykać. Działaj w zgodzie ze sobą.

 

Jak wspomniałam mamy trzy rundki. Przy wypowiadaniu zdania opukujemy 1 punkt i przechodzimy do kolejnego punktu z kolejnym zdaniem i tak przez wszystkie 8 punktów. W praktyce dzieje się to dość szybko 😊

 

Rundka negatywna – wyrażamy w niej obecne trudne emocje oraz podejmowane działania, które chcemy zmienić. W przypadku, gdy zmagamy się z nadwagą – może ona brzmieć np. w ten sposób:

1.       Jestem gruba i ciężko mi się poruszać.

2.       Wstydzę się chodzić w ubraniach, które mi się podobają.

3.       Nie potrafię patrzeć na siebie w lustrze.

4.       Czuję obrzydzenie do własnego ciała.

5.       Nie pojmuję, jak mogłam doprowadzić swoje ciało do takiego stanu.

6.       Czuję złość i bezradność patrząc na swoją wagę.

7.     Ciągle mam apetyt na słodycze i nienawidzę siebie, gdy zjadam ich taką ogromną ilość.

8.       Mam już dosyć tego stanu !

Celem rundki negatywnej jest oswojenie się z aktualnym stanem, nazwanie swoich odczuć i emocji oraz wyrażenie ich. Doświadczenia praktyków EFT wykazały, że powtarzanie negatywnych twierdzeń wbrew pozorom działa na Klientów jak balsam, dając ulgę w tłumionych trudnych emocjach. Następuje podświadoma akceptacja obecnego stanu (nie mylić ze zgodą na ten stan – akceptacja w sensie zauważenia i nazwania).

 

Zaraz po rundce negatywnej wracamy do punktu przy wewnętrznym kąciku brwi i rozpoczynamy kolejną rundkę – „przejściową”. Jest to rundka, w której zauważamy możliwość wyboru i wyrażamy otwartość na zmianę. W rundce tej będziemy stosować takie wyrażenia, jak „a co jeśli…”, „wybieram …”, „decyduję się na ….” Itd….

 

W omawianym przypadku może ona brzmieć:

1.       A co jeśli mogę poczuć się lepiej ?

2.      Przecież mogę znów poczuć się lekka i atrakcyjna.

3.      Otwieram się na życie w lekkości.

4.      Wybieram zdrowe jedzenie, które odżywi moje ciało.

5.      Wybieram uważność na ilość wypijanej wody, by dbać o nawodnienie mojego ciała.

6.      Rezygnuję z potrzeby zapychania się słodyczami.

7.      Uwalniam się od ociężałości i niezgrabności.

8.      Pozwalam sobie poczuć się zdrową, lekką i sprawną.

 

Po zakończeniu rundki przejściowej, od razu zaczynamy rundkę "pozytywną". Przypominacze, jakie w niej formułujemy mają odzwierciedlać nasz stan już po rozwiązaniu naszego problemu. Pamiętajmy, by zdania były formułowane pozytywnie (tzn. bez zaprzeczeń, czyli „Jestem w pełni zdrowia”, zamiast „Nie choruję”) i były w czasie teraźniejszym. Wskazane jest, by w swej formie budziły pozytywne emocje, a nawet entuzjazm.

 

Przykładowa rundka pozytywna:

1.       Jestem szczęśliwa z wagą / rozmiarem ……….

2.       Z przyjemnością przeglądam się w lustrze w ulubionych ubraniach.

3.       Akceptuję swoje ciało i jestem z niego dumna(y) / zadowolona(y).

4.       Cudownie się czuję prowadząc aktywny tryb życia.

5.       Jestem sprawna(y) i pełna(pełen)  energii.

6.       Każdy dzień wypełniony jest lekkością i uważnością na siebie.

7.       Czuję jak moje ciało jest doskonale odżywione i nawodnione.

8.       Wypełnia mnie entuzjazm, radość życia i poczucie mocy.


Po zakończeniu rundki pozytywnej, weź głęboki wdech i wydech i znowu skup się na swoich emocjach, odczuciach w ciele i myślach. Zanotuj co się zmieniło… Na bazie nowych odczuć możesz zbudować kolejne  ustawienia i rundki oraz powtarzać całą procedurę, aż do momentu, gdy najtrudniejsza emocja zostanie zupełnie uwolniona (wyskalujesz jej siłę na 0, czując spokój lub radość, miłość itd…) lub zminimalizowana do poziomu odczuwalnej ulgi.

 

Jeśli nie jesteś w stanie zmniejszyć mocy trudnych emocji, z  którymi się zmagasz, nie zrażaj się. Zastosuj „akceptujące EFT”, które polega na powtarzaniu jednego komunikatu o treści: „akceptuję, że czuję …………… (np. złość, rozczarowanie, smutek)” zarówno w części ustawień (3 powtórzenia opukując punkt karate), jak i rundki (zrób jedną rundkę na 8 punktach).

Po akceptującym EFT znów weź wdech i wydech i skup się na swoich odczuciach – zwykle następuje odczucie większego spokoju.

 

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z EFT, wskazane jest, byś zapisywał(a) treści ustawień i rundek, a później je odczytywał(a) na głos opukując opisane punkty. To zapewni całej procedurze płynność. Z czasem, zdania same będą Ci się formułowały w głowie. Pamiętaj, nie muszą być perfekcyjne, mogą się powtarzać – najważniejsze jest, by Twoja podświadomość mogła je usłyszeć i przyjąć.

Życzę powodzenia w praktykowaniu EFT. Jeśli masz pytania – zapisz je w komentarzu. A może szukasz inspiracji do rundki odpowiedniej do Twojej sytuacji ?

 

4 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Kommentare


bottom of page